Başlığa tıklayarak istediğiniz makaleye gidebilirsiniz

Jinekoloji Nedir?

Kadın hastalıkları, kadın sağlığını ve üremesini engelleyecek problemleri içermektedir. Sırasıyla kadın genital organları vulva, vajen, serviks, uterusi, tubalar ve overlerdir. Doğal olarak kadının vücudunun dış kısmından içeri doğru ilerleyen genital organlardaki basit bir hastalık tüm vücudu riske sokabilmektedir. Bu yüzden kadının sağlık halının iyi olması için jinekoloji olarak kontrol edilmesidir.

Jinekoloji daha çok adet dönemini görmeye başlayan genç kızlardan menapoza girmiş yetişkin kadınlara kadar olan genital organlarında oluşan sorunlarla ilgilenir. Ancak henüz çocukluk çağında da özellikle hormonal veya tümoral nedenlerden de jinekolojiyi ilgilendirecek sorunlar olabileceği unutulmamalıdır. Aynı şekilde menapoz sonrası yaşam da artık jinekolojinin konusudur.

Jinekoloji hem klinik hem de cerrahi bir alandır. Başka bir deyişle hastalarımızı hem ilaçlar hem de cerrahi yöntemler ile tedavi edebilmekteyiz. Jinekoloji hem endokrinoloji hem mikrobiyoloji hem fizyoloji hem de anatomi bilim dallarını içeren geniş spektrumlu bir bölümdür.

Kadın sağlığının ana çocuk sağlığını da etkileyeceğini düşünecek olursak sadece kadınlar için değil aynı zamanda onların yetiştireceği kuşaklar için de önemli olmaktadır
Halk arasında ilk jinekolojik muayenenin ne zaman olması gerektiği konusunda çelişkili saptamalar vardır. Maalesef birçok kadın evlenip gebe kaldıktan sonra jinekolog yüzü görürken bazıları ise hiç kontrolden geçmemektedir. Jinekolojide birçok ileride ciddi sorun yaratacak hastalık önceden tedbir edilmekte ve basit bir şekilde tedavi edilmektedir.

Jinekolojinin Diğer Konuları

Jinekolojinin diğer ilgilendiği bir konu ise kadın sağlığını korumaktır. Kadının doğurganlığının korunması bizler açısından çok önemlidir. Doğurganlık hem kadının iç dünyası ve fizyolojik yapısı için önemli olurken yeni kuşakların sağlıklı olması içinde önemli olmaktadır. Bu bağlamda üretkenlik potansiyellerini koruma ve ölçerek bilgilendirme jinekologların görevlerindendir. Başka bir deyişle kadının ne zaman doğurmak istediğinin belirlenmesinde veya hamile kalmayı geciktirmek için nelere dikkat etmesi konusunda bilgilendirme yapmamız toplum sağlığı açısından da önemlidir. Aile planlaması altında kadınları istenmeyerek gebeliklerin oluşmasından korurken sosyal ve ekonomik hayatlarını da kontrollerin de olmasını sağlamaktayız. Doğum kontrol yöntemleri haricinde gelişen teknolojiyle beraber artık kadınların yumurtalarını dondurarak üreme potansiyellerini uzatabiliyor hatta optimize ediyoruz. Yumurta dondurma ile daha detaylı bilgiye aşağıda ulaşabilirsiniz.

Jinekoloji ile ilgili diğer sık sorulan soru ise kadınların jinekoloğa gitmesi için muhakkak cinsel münasebette bulunması gerekli olduğudur. Cinsel münasebet daha çok enfeksiyon veya gebelik ile ilgili hastalıklarda olması gereken bir durum iken kadın genital organlarının özellikle rahim yumurtalık hastalıkları cinsel münasebetten bağımsızdır. Ayrıca unutulmamalıdır ki neredeyse her 5 kadından birinde genital organlarında doğuştan gelen bir anomali olabilmektedir.

Son olarak yine üreme potansiyelini etkileyebilecek bir çok problemin tespiti için cinsel münasebet olmuş olması beklenmez. Bunun yanında gelişen teknolojik imkanlar herhangi bir endişe yaratmadan genç kızların veya evlenmemiş kadınların jinekolojik muayenelerini sağlamaktadır.

Özellikle ileri yaşlardaki kadınları endişelendiren menopoz nedir? Belirtileri nelerdir? Menopoz dönemi hakkında bilmek isteyeceğiniz her şeyi burada bulabilirsiniz.

Polikistik Over Sendromu

Polikistik over sendromu, cinsel hormonların fazlasıyla dengesiz olduğu durumlarda meydana gelen bir hastalıktır. Bu hastalık kadınların üreme sağlığını etkiler. Bu sendrom hakkındaki 7 önemli olguyu yazımızda öğrenin.

Laparoskopi

laparoskopi

Hastaların  göbek bölgesinden belirli delikler açılarak girilen ve optik cihaza görüntü yansıtılan, karın içerisindeki organların daha iyi görülebilmesi için karbondioksit gazı verilen, tanı ve tedaviye yardımcı olan cerrahi işlemdir.

Histeroskopi

histeroskopi nedir

Rahim içi dokusunu  incelemeye yarayan histeroskopi isimli bu endoskopik yöntemle uterusun içini ilgilendiren anormallikler tespit edilebildiği gibi rahim içi dokusundan parça almak veya küçük patolojilerin (küçük polip, myom vs.) tedavisini yapmak mümkündür

Adet Düzensizliği

adet düzensizliği

Kadınların % 14 ila % 25’inde düzensiz adet döngüsü vardır; bu, döngüler normalden daha kısa veya daha uzun ya da normalden daha ağır veya hafiftir. Peki adet düzensizliği nedir? Adet düzensizliğinin nedenleri ve tedavisi ile ilgili merak ettiklerinizi haberimizde bulabilirsiniz…

Aşırı Tüylenme

aşırı tüylenme

Tüylenme  kadınlarda aşırı miktarda erkeksi siyah kılların olmaması gereken yerlerde (bıyık, çene, göğüs, karın) büyümesidir. Üreme çağındaki kadınların ortalama %8’inde görülebilir. Aşırı tüylenme genellikle testosteron gibi erkeklik hormonlarının fazla üretimi nedeniyle olur. Bazı hastaların kandaki hormon düzeyleri normal de çıkabilir.

Vajinal (Genital) Enfeksiyonlar

genital enfeksiyonlar

Vajinal enfeksiyon nedenleri nelerdir? Her kaşıntı, kızarıklık ya da akıntı vajinal mantar enfeksiyonu mudur?

Spiral Nedir?

spiral nedir

En çok tercih edilen doğum kontrol yöntemlerinden biri olan hormonlu spiral ile istenmeyen hamilelikleri kolayca önleyebilirsiniz.

Çikolata Kisti Nedir?

çikolata kisti

Rahimin içini döşeyen, hamilelik başlangıcında bebeğin rahme yerleşmesini sağlayan ve her ay adetle birlikte dökülen endometrium adlı tabakanın karın içinde başka yerlerde bulunmasına çikolata kisti (endometriozis) denir.

Myom Nedir?

myom nedir

Rahim yumruları (myomlar) rahimdeki selim (iyi huylu, kanser olmayan) büyümelerdir. Kadın pelvisinde (havsala, leğen kemiği bölgesi, kasık) görülen en sık büyüme tipidir. Tüm kadınların yaklaşık % 25-50’sinde bulunur.

Yumurta (Oosit) Dondurma Nedir?

rahim ağzı kanseri taraması

Oosit dondurma özellikle çeşitli sağlık sorunları, örneğin kanser tanısı alma, cerrahi girişim geçirme gibi, nedeniyle üreme potansiyelleri tehlikeye girecek kadınlarda alternatif olarak önerilmektedir.

Menopoz ve Belirtileri

menopoz nedir

Özellikle ileri yaşlardaki kadınları endişelendiren menopoz nedir? Belirtileri nelerdir? Menopoz dönemi hakkında bilmek isteyeceğiniz her şeyi burada bilebilirsiniz.

Adres: Birgen İş Merkezi, Bağdat Cd. No:226/4, 34730

Göztepe – Kadıköy / İstanbul