Kısırlığı Önlemenin 10 Yolu

Tüp bebek tedavilerine başvuran çiftlerin çoğunda görünen infertilite yani kısırlık durumunun, açıkçası başarı konusunda pek tehlike arz ettiğini söyleyemeyiz. Gelişen teknoloji sayesinde çocuk sahibi olamayan çiftlerin bu sorunlarına yönelik tedavi yöntemleriyle başarılı sonuçlar elde edilmektedir.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 689 görüntüleme

Kısırlık belli bir cinsiyete ait bir hastalık değildir. Erkeklerde görülebildiği gibi kadınlarda da bazı faktörlere bağlı olarak görülebilmektedir. Ayrıca kısırlığın, neden olabileceği birçok faktörü bünyesinde barındıran bir problem olduğunun bilinmesi gerekir. Bu yüzden kısırlığa neden olabilecek etkileri önlemek veya en aza indirebilmek için bazı önlemler alınabilir.

Sigara, alkol, uyuşturucu madde gibi zararlı alışkanlıklardan uzak durun

Özellikle son yıllarda yaşanan kısırlık sorunlarında en büyük etkinin zararlı alışkanlıklarından kaynaklandığı kanıtlanmıştır. Sigara insan sağlığı açısında başlı başına bir tehlike olurken, ciddi sağlık sorunlarının yanında kısırlığı da neden olmaktadır. Kadınların yumurta fonksiyonlarını etkilerken, erkeklerde sperm hücresi bozukluğuna neden olarak çocuk sahibi olmayı engellemektedir. Aynı şekilde alkol ve uyuşturucu maddelerde kısırlık probleminde rol almaktadır.

Stresten uzak durun

Sigaradan sonra günümüzün en büyük tehlikesi stresin yarattığı etkilerden kaynaklanmaktadır. Psikolojik sorunlarla birlikte, insan metabolizmasını etkileyebilecek sağlık sorunlarına yol açan stres, özellikle çocuk sahibi olamamaya neden olmaktadır. Kaliteli ve sağlıklı bir hayat için mümkün olduğunca stresten uzak durmalı ve sizin için en uygun hayat koşullarını sağlamanız gerekir.

Sağlıklı beslenin

Sperm yapımını sağlayan FSH ve LH hormonlarındaki düzensizlikler, en sık görülen şeklidir. Bu hormonların eksikliği de kısırlığa neden olabiliyor. Vücudun ihtiyacı olan vitamin ve minerallerin sağlanması, sağlıklı bir bünyeye sahip olmak demektir. Çoğu insan bu konuda bilinçsizce beslenerek birçok sağlık sorunuyla karşılaşmaktadır. Sinir sisteminin, dolaşım sisteminin ve üreme sisteminin sağlıklı işleyebilmesi için doğru beslenmenin sağlanması gerekir. Aşırı kilo veya aşırı zayıflık sağlıksız bir bünyenin temelini oluşturur. Bu yüzden birçok sağlık sorunu yaşandığı gibi kısırlık sorununa da davetiye çıkarmaktadır. Doğru beslenme ve kilo kontrolünüzü yaparak kısırlık sorunundan korunabilirsiniz.

Jinekolojik kontrol muayenenizi  yılda en az bir defa, düzenli olarak yaptırın

Genital hastalılarda kısırlığa neden olan faktörlerden biridir. Özellikle kadınların kısırlık sorunu tedavisi erkeklere göre daha riskli olmaktadır. Çoğu kadın bu kontrolleri ihmal ederek çocuk sahibi olma şanslarını yitirebilmektedir. Bu yüzden düzenli sağlık kontrolleri yapılarak erken teşhis sayesinde kısırlığın önlenmesi sağlanabilir.

Cinsel ilişki ile yoluyla bulaşan hastalıklardan korunun

Cinsel ilişki yoluyla bulaşan bazı hastalıklar PID gibi hastalıklara neden olarak kadın ve erkekte infertilite problemine neden olabilir. Bu nedenle bu tür hastalıklar açısından risk oluşturabilecek ilişkilerden uzak durmak veya kondom kullanmak önemlidir. Toplumda cinsel yolla geçen hastalıklar açısında risk altında bulunan bireyler düzenli aralıklarla sağlık taramasından geçirilmeleri gerekir.

İlerleyen yaşa dikkat edin

Yaşın ilerlemesi ile özellikle kadınlarda üreme potansiyeli azaldığı için evlenme ve hamilelik planları yaparken yaş faktörünü de göz önünde bulundurmak gerekir. Zaman ilerledikçe başarılı doğum oranı azalarak kısırlık sorunlarına yol açmaktadır.

Çalışma şartlarınızı gözden geçirin

Kimyasal maddelerle ilgili bir iş yerinde çalışıyorsanız bu maddelerin solunmasının veya temasta bulunmasının kısırlık ile ilgili bir sorun yaratabileceğini araştırmanız gerekir. Çoğu işyerinde meydana gelen bileşenler sağlık sorunlarına yol açtığı gibi kısırlığı da neden olmaktadır.

Erkeklerde meydana gelen genital sağlık problemlerini göz ardı etmeyin

Erkeklerde inmemiş testis veya varikosel gibi sperm kalitesini azaltacak hastalıkların erkenden tespiti ile tedavi edilmesi, kısırlık sorununun yaşanması için erken müdahale edilmesi gereken sorunlardır. Testise alınan darbe ile yaralanma, testiste gelişen kanserler ve ergenlik çağından sonra geçirilen kabakulak hastalığının %25 oranında kısırlığa sebep olduğu kanıtlanmıştır.

Genel olarak toplumun üreme sağlığı konusunda bilinçlendirilmesi gerekir

Özellikle belli bir yaştan sonra kız ve erkek çocuklarının doğru bilgiler verilerek yönlendirilmesi gerekir. Bu yaşlardan itibaren yapılan davranışlar, ileriki yaşlarda ciddi kısırlık problemlerine neden olabilmektedir. Cinsel hastalıklardan korunma yolları, doktor kontrollerinin önemi ve sağlıklı bir hayat sürdürülebilmesi için gereken şartların oluşturulmasında toplumun bilinçlendirmesi, sosyal hayat şartlarını etkileyebileceği gibi sağlık sorunlarının da önüne geçilmesini sağlayacaktır.

Aşırı sıcak ortamlardan ve dar kıyafetlerden kaçının

Özellikle erkeklerde üreme sistemini etkileyen başlıca nedenler, aşırı sıcak ortamlarda bulunması yani hamam, sauna gibi sperm üretimini etkileyen faktörler arasındadır. Ayrıca dar iç çamaşırı ve dar pantolonlar genital bölgeyi sıkıştırarak sperm hücrelerini engelleyerek, kısırlık sorunlarına yol açmaktadır.