Spiral Nedir? Nasıl Takılır?

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5291 görüntüleme

Gebelikten korunmak için çiftlerin en çok tercih ettiği doğum kontrol yöntemlerinden biri olan spiral, 2-3 cm boyutunda, T şeklinde, içinde hormon ve bakır içeren plastikten yapılmış, bir rahim içi aparatıdır. Rahim içine yerleştirilen bu materyal, sperm hücrelerinin yumurtaya ulaşmasını engellemektedir. Döllenme sağlansa bile, embriyonun tutunmasını ve gelişimini sürdürebilmesi için gerekli rahim içi şartlarını bozarak gebeliği etkisiz hale getirir. Bu korunma yöntemi, spiralin doktorlar tarafından rahim içerisine yerleştirilmesi ile gerçekleşir. Ancak spiral takılmadan önce hastanın değerlendirilmesi için muayenesinin yapılması gerekir.

Genellikle âdetin son günlerinde rahim ağzının daha açık pozisyonda olması nedeni ile tercih edilmektedir. Yine bu döneme bağlı olarak çoğu hastada lokal anesteziye ihtiyaç duyulmadan spirali yerleştirmek mümkün olmaktadır.

Hastaların adetli olmadıkları dönem içerisinden yaklaşık olarak 1 ay öncesinde jinekolojik muayenelere gelmeleri önerilir. Bu dönemde herhangi bir akıntının olup olmadığı varsa kültürlerle değerlendirilip, tedavi edilmesi planlanır. Tedavi sonrasında da genellikle âdetin yoğunluğunun azaldığı son günlerinde uygulama tercih edilir.

Spiral uygulaması poliklinik koşullarında yapılan oldukça basit bir uygulama yöntemidir. Jinekolojik muayenede spekulum uygulanır ve vajen içerisi antiseptik solüsyon ile temizlenir. Ardından bir uygulama tüpü içerisinde spiral ayarları yapılır. Bunun öncesinde mutlaka ultrasonla rahim boyutları lokalizasyonu değerlendirilir. Ve bu değerler doğrultusunda spiral ayarlanarak, uygulama tüpü rahim içerisine yerleştirilir. Ardından uygulama tüpü çıkarılarak, spiral rahim içerisinde bırakılır ve ipleri kesilir. Genellikle işlem öncesinden yarım saat ila bir saat öncesinde ağrı kesici alınması önerilmektedir. Ağrıyı tolere edemeyen ve lokal istemeyen hastalara nadir de olsa uyutularak spiral yerleştirilmektedir.