Başlığa tıklayarak istediğiniz makaleye gidebilirsiniz

Gebelik Dönemi

Gebelik kadın hayatında önemli bir dönemdir. Hem anne sağlığı hem de bebek sağlığı açısından iyi takip edilmesi bazen de tedavi edilmesi gereken bir süreçtir. Gebelik dönemi son adet tarihiyle başlar ve doğum ile sonlanır. Fakat anne sağlığı açısından doğumdan sonraki 6 haftalık dönemi ki halk arasında lohusalık olarak adlandırılmaktadır, gebelik dönemine ilave etmek gerekmektedir.Gebelik yaşı son adet tarihine göre belirlenir ve 7’er günlük yani haftalık ilerlemeler şeklinde hesap edilir. Miadına ermiş gebelik süresi 40 hafta veya 280 gündür. Yanlışlıkla her 4 hafta 1 ay gibi kabul edildiği için sanki 10 ay sürüyor gibi anlaşılabilir. Yine halk arasındaki 9 ay 15 günü hesap ettiğimizde aslında 40 haftaya eşit olmaktadır. Bir diğer yanlış yapılan hesaplama da hamile kalındığının tahmin edildiği günün başlangıç olarak kabul edilmesidir. Gebelik süresince anne karnındaki bebeğe fetus denmektedir.

Gebelik Dönemleri

Gebelik dönemi biz hekimler tarafından yaklaşık 12’şer haftalık 3 döneme bölünmektedir. Bu bölmenin yapılmasının nedeni her gebelik dönemi kendine has özellikleri ve problemleri ihtiva ettiği içindir.

Bu dönemlere trimester adı verilir. Üç trimester vardır.

• Trimester: ilk 12 hafta
  • Trimester 13. Hafta ile 24. Hafta
  • Trimester ise 25. Haftadan doğuma kadar olan süreç
    • Trimesterde embriyo hayatından fetal gelişime geçiş olur. Bu dönem organların geliştiği ve fetusun insan şeklini aldığı safhadır. Sekizince haftadan sonra hareket etmeye başlayabilir. Fetusun boyu yaklaşık 6 cm’dir
    • Trimesterde artık gelişen organların büyümesi başlar. Fetus hareketleri anne tarafından hissedilir. Cinsiyet dışarıdan anlaşılacak hale gelir. Fetusun boyu 30 cm’e varır.
    • Trrimesterde organların büyümesi devam ettiği gibi tam fonksiyonlarını kazanacakları olgunlaşma safhasına girerler. Bu dönemde erken doğan fetuslar bile uygun şartlar sağlandığında dış ortamda yaşayabilecek hale gelirler. 36. Haftadan sonra fetusun akciğerleri olgunlaşarak nefes alıp verecek fonksiyonuna gelirler. Fetusu boyu 50 cm uzamıştır.

Anne karnında bebek nasıl nefes alır ?

Esasında anne karnında fetus nefes almaz. Fetusun etrafında koruma kalkanı gibi olan amnios sıvısı vardır. Fetus bu sıvının (su kesesi) içinde yüzer. Oksijen ihtiyacını anneden gelen kan ile alır. Anne kanı plasentaya geçi oradan da bebek bağıyla (kordon) ile fetusa geçer. Göbek bağından gelen kan fetusun tüm oksijen ihtiyacını karşılar. Böbreklerden de geçen kan süzülür ve idrar halini alır. Bu idrarı yapan fetus amnios sıvısını oluşturur. Fetus amnios sıvısını devamlı yutmakta ve bu sıvı mideden emilip tekrar kana karışıp böbreklere oradan da idrar yoluyla kese içine boşalmış olur.

Başka bir değişle bebekler yaptıkları idrar içinde yüzmektedir. Amnios sıvısı dolaylı olarak fetusa anneden iyi kan akışının olup olmadığını da göstermiş olur. Su kesesinin azalması başka nedenlerden de olabilir. Tam tersine amnios sıvısının fazla olduğu durumlarda da şeker hastalığının varlığından veya başka nörolojik problemlerden şüphelenilir.

Gebelik bir çok fizyolojik ve bağışıklık sistemini içeren kompleks mekanizmaları içermektedir.

Gebelik Takibi

Gebelik takibi gebeliğin başından doğum sonrasına kadar anne ve bebeğin durumunu değerlendirmek, anne-babayı bilgilendirmek, anne ve bebekle ilgili olası sorunları önlemek veya tespit etmek amacıyla yapılan muayenelerdir. Bu muayenelerin gebelik oluşmadan önce çiftlerin gebelik planladığı anda başlaması daha doğrudur çünkü bu durumda gebelikten önce annede gebelikle ilgili veya başka konuda bir problem varlığı araştırılır, gebeliğe hazırlık için vitamin ve gerekirse başka ilaçlar verilir, aile gebelik hakkında bilgilendirilir, böylece annenin gebeliğe en sağlıklı şekilde başlaması sağlanır.

Gebelikte Genetik Tarama

gebelikte genetik tarama

Gebelikte genetik tarama hangi koşullarda istenir? Anne adaylarının bir kısmı bebeklerinin normal olup olmadığını doğumdan önce bilmek ister. Bazı gebeler ise bebeklerde bir anormallik olsa bile gebeliğin sonlandırılmasına izin vermeyeceklerinden gebelik sırasında testler yapılmasını istemezler. Biz hekimler olarak özellikle doğumdan hemen sonra tedaviye ihtiyacı olacak bebekleri tespit etmek amacı ile ayrıntılı genetik testler yapılmasını isteyebiliriz. Örneğin bağırsakların göğüs boşluğu içinde olduğu bir diyafram fıtığı durumunda, sorunun önceden bilinmesi doğum esnasında hemen bebeğin ameliyat edilmesi imkanlarını sağlamak için gereklidir.

Nonstress Test (NST)

Non Stress (NST) Testi

Anne adayının hamilelik sırasında sağlık durumunun takibi kadar bebeğin sağlık durumu da önemlidir. Bebeğinizin sağlık durumunu yakından öğrenebilmek amacıyla yapılan nonstress test (NST), neden, ne zaman ve nasıl yapılır?

İkili Tarama Testi

ikili tarama testi

2000 yılından itibaren dünyada ve ülkemizde kullanıma giren ilk trimester tarama testinin amacı down sendromunun erken gebelik haftalarında yakalanmasıdır.

Üçlü Tarama Testi

üçlü tarama testi

Özellikle geç yaşlarda hamile kalan kadınların en büyük korkularından biri bebeğinin down sendromu, Edward sendromu ya da sinir yolu hastalıklarından biriyle dünyaya gelmesidir. Gelişen tıp ve hızla ilerleyen teknoloji sayesinde artık bebek anne rahmindeyken bile olası sorunlar saptanabilmektedir. Üçlü tarama testi nedir? Ne zaman ve nasıl yapılır? sorularının cevapları yazının devamında.

Rahim Ağzı Yetmezliği

rahim ağzı yetmezliği

Rahim ağzı yetmezliği, rahim ağzının (boynunun),  rahim içinde her geçen gün büyüyen bebeğin ve içinde yüzdüğü amniyon sıvısının yaptığı baskıyla birlikte zamanından önce yumuşayıp açılması halidir.  Çoğunlukla, kanama, ağrı gibi hiç bir belirti vermeden 16-24. haftalar arasında görülürken, erken doğum ve düşüklerin en önemli nedenlerinden biridir.

Tekrarlayan Gebelik Kayıpları

tekrarlayan gebelik kayıpları

Tekrarlayan gebelik kayıpları veya tıbbi literatürdeki ismiyle “Habituel abortus” veya eski Türkçe ile “Mükerrer düşükler” ; gebeliğin ilk üç ayında ard arda en az iki kez ortaya çıkan ve kendiliğinden olan düşüklere verilen addır. Çiftlerin yaklaşık % 2′ sinde bu sorun vardır. Bu durumun tanı ve tedavisi üremeyle ilgilenen tıp dallarının en güç konularından birini oluşturur.

Gebelik ve Bağışıklık Sistemi

gebelik ve bağışıklık sistemi

Gebelik ve bağışıklık sistemi konusundaki araştırmalar, gebelik kontrolünde bağışıklık sistemini ön plana alır. Bununla birlikte, virüsler ve bakteriler bağışıklık sistemini tamamen çökertebilir bu da bazen korkunç sonuçlar doğurur. Hamilelik döneminde, annenin bağışıklık sistemi sürekli bir akışa sahiptir.

Hamileliğe Bağlı Şeker

hamileliğe bağlı şeker

Şeker hastalığı (diyabet) kanda normalden yüksek şeker düzeyleri ile karakterize bir durumdur. Bazı kadınlarda hamile kalmadan önce diyabet mevcuttur, buna pregastasyonel diyabet denir. Bazı kadınlarda ise şeker yüksekliği gebelik sırasında ilk defa başlar, buna gestasyonel diyabet denir. Her 200 gebelikten birinde pregestasyonel diyabet olduğu, ek olarak her 200 gebe kadından 5’inde gestasyonel DM (gebelik seyri sırasında diabet) geliştiği tahmin edilmektedir.

Hamilelikte Şeker Yükselmesi

Gestasyonel diyabet (Hamilelikte şeker yükselmesi, gebelikte diyabet) çoğunlukla geçici bir durumdur. Normalde yiyeceklerden aldığımız karbonhidratlar sindirilerek şeker (glikoz) olarak kana geçer ve enerji olarak hücrelerimiz tarafından kullanılır. Karbonhidrat içeren bir besin tükettiğinizde pankreas organından insülin adı verilen bir hormon üretilir. Pankreasın salgıladığı insülin hormonun görevi besinlerden sağlanan glikozu hücre içine sokarak kandaki şeker düzeyini dengede tutmaktır. Ancak hamilelikte salgılanan gebelik hormonları insülinin glikozu hücre içine sokma görevini zorlaştırır ve bu durum hamilelerde kan şekerinin yükselmesine neden olur. Gestasyonel diyabet gebeliğin 20’nci haftasından sonra ortaya çıkabilir.

Gebelikte Tansiyon

gebelikte tansiyon

Gebelikte tansiyon neden önemli bir konudur? Tansiyon atardamarların içindeki kan basıncını ifade eder.Damarın içindeki kanın akabilmesi için belirli bir basıncının olması gerekir. Bazı kadınlar hamilelikten önce yüksek tansiyona sahiptirler ; gebelik öncesi risk olmasa bile gebelikte yüksek tansiyon önemli bir konudur.

Epidural Anestezi Doğum Nedir?

epidural anestezi

Epidural anestezi doğum yani halk arasındaki adıyla ağrısız doğum kısaca anlatmak gerekirse, sezaryen doğum ile normal doğumun birleşimidir. Sezaryen doğumdaki genel anestezi yerine özel bölge anestezisi kullanılarak ağrılar hissedilmeyecek kadar azaltılır, ancak bebek normal yollarla doğar. Yani sezaryendeki gibi bebek karın bölgesinde açılan kesinden alınmaz.

Erken Doğum

erken doğum

40 hafta süren gebelik sürecinin çeşitli nedenlerden dolayı hamilelikte erken doğum ile sonuçlandığı durumlar yaşanabiliyor. Bebeğin sağlığını riske atabilen erken doğumu önlemenin yolu ise hamileliğin ilk günlerinden itibaren düzenli sağlık kontrollerini aksatmamaktan geçiyor.

Non İnvazif Prenatal Test (NIPT)

Antenatal tanı dediğimiz doğum öncesi teşhis doğum hekimliğinde çok önemli bir yer tutar. Anne karnındaki bebekteki anomalileri saptamak ve bu konuda aileyi bilgilendirmek doğum sonrası birçok kötü sürprizi engellemiş olur. Yeni doğan sağlığı anne karnındayken başlar.

Adres: Birgen İş Merkezi, Bağdat Cd. No:226/4, 34730

Göztepe – Kadıköy / İstanbul