Kısırlıkta Yapılan Tahliller ve Testler Nelerdir?

Kısırlıkta Yapılan Tahliller ve Testler; Tüp bebek tedavi yöntemleri, başvuran çiftlerin çocuk sahibi olamama durumlarına neden olan sorunların ele alınmasıyla başlayan bir süreçtir.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5264 görüntüleme

Çiftlerin çocuk sahibi olamama durumlarını etkileyen faktörlerin bütünlüğü kısırlık adı altında incelenmektedir. Bu durumun kimden kaynakladığını, neden kaynaklandığını ve hangi tedavi yolunun izleneceğini belirlemek için çiftlerin detaylıca araştırılarak bazı testlere tabi tutulması gerekir. Bu testler sonucunda ihtiyaç duyulan uygulama ve tedavi aşamaları belirlenerek, başarılı bir tüp bebek tedavisinin gerçekleştirilmesi amaçlanır.

Kısırlık sorunu için uygulanan testler, kadın ve erkeğe ait üreme hücrelerine ayrı ayrı yapılan geniş kapsamlı tahlillerden oluşmaktadır. Erkek ile alakalı sorunun nedeninin araştırılması için, ilk olarak sperm testi ve üroloji uzmanı tarafından ürolojik muayenenin yapılması gerekir. Kadınlarda ise öncelikle pelvik muayene, ultrasonografi daha sonrada yumurtalık fonksiyonlarını gösteren hormon tahlilleri, over rezerv testleri, rahim filmi, salin infüzyon sonografisi, son olarak da gerekirse histeroskopi ve laparoskopi işlemleri yapılır.

Erkeğe ait kısırlık nedenleri daha net ve belirlenebilir şekilde olurken, kadına ait kısırlık nedenlerinin araştırılması kadın vücudunun daha karışık olan yapısından kaynaklandığı için daha kapsamlı ele alınması gerekmektedir. buda Kısırlıkta Yapılan Tahliller ve Testler yapılarak tespit etmek mümkündür.

Kısırlıkta Yapılan Tahliller ve Testler şöyle sıralanabilir;

Pelvik muayene ve ultrasonografi

İnfertilite yani kısırlık değerlendirilmesinde ilk yapılan işlemdir. Kadında miyom, kist veya benzeri pelvik patolojinin varlığı araştırılır. Doğumsal kaynaklı rahim anomalilerin veya rahim içerisinde septumun varlığını ultraso ultrasonografide tespit edilebilmektedir. Ultrasonografi ile ayrıca folikül büyümesi ve ovulasyon varlığı takip edilebilir.

Hormon tahlilleri

Adet döneminin 3.günü yumurtalık (over) özellikleri ile durumunu östrojen hormon tahlilleri (FHS hormonu, östrojen hormonu tahlilleri) yapılması gerekir. Bu tahliller, kadının yumurtalık kapasitesi ile beraber hamile olabilme şansı hakkında çok önemli bilgiler verir. Göğüslerden süt gelmesi gibi bir durum varsa prolaktin hormonu ( süt hormonu ) ve tiroit hormonu da incelenir. Adet döneminin 21. günü progesteron hormonu ölçümü yapılarak, yumurtlamanın olup olmaması ile ilgili detaylı bilgiler sağlanabilmektedir.

Yumurtalık kapasitesinin değerlendirilmesi

Bu testler, kadının yumurtalıklarının hormon üretme ve yumurtlama kapasitesi ile alakalı detaylı bilgi veren testlerdir. Aynı zamanda, tedavinin başarısı ve planlanması ile ilgili de önemli bilgileri de içermektedir.

Salin infüzyon sonografi (SİS)

Rahim içerisine vajinadan ince bir kanül ile sıvı verilerek ultrason işleminin yapılmasıdır. Bu verilen sıvı ile beraber, rahim içerisi genişleyeceğinden dolayı, rahim iç duvarında bulunan miyom, polip ve bunlara benzeyen patolojiler daha rahat bir şekilde gözlemlenmesini sağlar. HSG ve SİS rahim içinde bulunan patolojiler ile ilgili bilgi veren tahlillerdir.

Histeroskopi

Rahim içi yapısından kaynaklanan sorunların net bir şekilde belirlenmesini sağlayan, rahim içerisine kamera ile bakılan bir sistemdir. Rahim içerisindeki patolojilerin gözlenmesi ve bunların tedavisi için kullanılır. Rahim içerisindeki polip ve miyomlar histeroskopi yöntemi ile alınabilmektedir. Histeroskopi her kısırlık hastasında yapılması gereken bir işlem değildir. Genellikle sis ve rahim filminde bir patoloji tespit edildiğinde histeroskopi yapılır. Eğer sis ve rahim filmi normal ise histeroskopiye gerek duyulmaz.

Laparoskopi

Kısırlık nedenlerinden biri olan kadına ait tüplerin tıkanık olması durumu düşünüldüğünde ve değerlendirilmesi amacı ile kullanılan en güvenilir yöntemlerden biri laparoskopidir. Aynı zamanda tespit edilen kist veya benzer patolojilerin tedavisi amacı ile de kullanılır. Kısırlık görülen her hastaya da yapılması gereken bir işlem değildir. Fakat kiste benzeyen bir patolojinin olması durumunda veya rahim filminde tüpler kapalı olarak izlenmiş ise o zaman yapılması gerekir. Rahim filminde tıkalı olarak izlenen tüplerin bir kısmının aslında açık olduğu laparaskopi ile anlaşılmaktadır. Laparoskopi işlemi sırasında, tüp içerisine verilen mavi boya ile tüplerin açık olup olmadığı da görülmektedir. Tüplerin çevresinde bulunan yapışıklıklar da laparaskopi ile açılabilir.