Doğum Kontrol Hapları Nasıl Kullanılır?

Doğum kontrol hapları, istenmeyen gebeliklere karşı aile planlamasın da en çok tercih edilen korunma yöntemlerinden biridir. İçeriğinde bulunan hormonlar sayesinde yumurtalama sürecini geçici olarak durdurarak gebeliği engeller. Ancak doğru bir şekilde ve düzenli olarak kullanılması sonucunda etkili ve güvenilir bir yöntem olmaktadır.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5165 görüntüleme

Doğum kontrol hapları nedir?

Günlük kullanımının unutulması veya fazla alınması gibi düzensiz kullanımlarda, koruyucu etkisini yitirebilmektedir. Bu nedenle amacına yönelik bir etkiye sahip olamadığı için, gebelik riski oluşturmaktadır.

Doğum kontrol haplarının nasıl kullanılması gerekir?

Doğum kontrol haplarını kullanmaya başlamadan önce mutlaka jinekolojik bir kontrolden geçmeniz gerekir. Bu hapların birçok çeşidinin olmasıyla birlikte, içerdiği hormonlar nedeni ile farklılık gösterir. Bu nedenle kişiye en uygun ilacın belirlenmesi oldukça önemli bir konudur. Kontrolsüz ilaç alımı, kişiye göre bazı sağlık sorunlarına yol açtığı gibi çeşitli yan etkilerinde yaşanılması kaçınılmaz olacaktır.

Doktorunuzun önerisi doğrultusunda;

• Haplar her gün aynı saatte, tok karnına alınmalıdır.
  • Doğum kontrol haplarının büyük bir kısmında 21, bazılarında ise 28 tane hap vardır. Bu ilaçların ara verilmeden kullanılması gerekir. Kutunun bitmesinin ardından bir hafta ara verilir. Bu süre zarfında adet kanamaları gerçekleşir. Adet kanamalarının ardından ikinci kutuya başlanılması gerekir. Eğer verilen bu arada adet kanaması gerçekleşmiyor ise kesinlikle ikinci kutuya başlamadan önce gebelik testini yaptırmalısınız. Olası bir gebelikle karşı karşıya kalabilirsiniz.
  • Bazı ilaçlarla beraber alınması hallinde etkisini yitirebilir. Özelikle penisilin gibi çeşitli antibiyotikler, hapların koruma oranını düşürdüğü için beklenmeyen bir gebeliğe neden olabilir. Bu dönemlerde kondom gibi ek koruma yöntemlerin kullanılmasında fayda vardır.
  • Doğum kontrol haplarını düşük veya kürtajdan hemen sonra başlamakta hiç bir sakınca yoktur. Fakat emzirme döneminde doğum kontrol haplarının kullanılması, önerilmemektedir. Bu haplar, anne sütünün içeriğini ve miktarını etkiler. Bazı nedenlerden dolayı emzirmeyen anneler ise doğumdan 6 hafta sonra kombine haplara başlayabilir. Yine lohusalık döneminde kullanılması önerilmemektedir.