Gebelikte Tansiyon

Gebelikte tansiyon neden önemli bir konudur? Tansiyon atardamarların içindeki kan basıncını ifade eder. Damarının içinde kanın akabilmesi için belirli bir basıncının olması gerekir. Bazı kadınlar hamilelikten önce yüksek tansiyona sahiptirler ; gebelik öncesi risk olmasa bile gebelikte yüksek tansiyon önemli bir konudur.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5204 görüntüleme

Bazı kadınlarda ise yüksek tansiyon yalnız hamileyken oluşur.Eğer yüksek kan basıncı Eğer yüksek kan basıncı gebeliğin ikinci yarısında olursa gestasyonel hipertansiyon olarak bilinir. Bu tip kan basıncı bebek doğduktan sonra kaybolur. Eğer gestasyonel hipertansiyon diğer bulgularla (idrarda protein kaybı yani proteinüri, ayaklarda şişlik yani ödem) beraber olursa preeklampsi denir.

Hamileliğe bağlı hipertansiyon ( yüksek kan basıncı ) yalnız hamileyken oluşur.Hamilelikteki hipertansiyon ile sistolik basınç ( ilk rakam ) 140 ml’den fazla yükselir veya normaldeki kan basıncınız üzerinde 30 ml’den fazla basınç olur.
90 ml veya normaldeki kan basıncınız 15 ml’nin üzerindeki diyastolik bir okuma ( ikinci rakam ) bir problem olduğunu gösterir.Örneğin bir kadının kan basıncı hamileliğin başında 100/60’dır.Hamileliğinin sonlarında ise 130/90.Bu durum , kandaki yüksek kan basıncı veya preeklampsi geliştiğini gösterir.

Doktorunuz her doğum öncesi muayenede tansiyonunuzu kontrol ederek ciddi bir seviyeye yükselip yükselmediğini belirler.

Preeklampsi gebelerin % 10’unda ortaya çıkar ve tedavi olunmazsa , annede sinir sisteminde , kan damarlarında veya böbreklerde kalıcı hasara; bebekte ise büyüme geriliğine ( plesantadan geçen kan miktarı azaldığı için ) veya oksijen yoksunluğuna yol açabilir.

Preeklampsi nedir?

Preeklampsi yalnız hamilelik döneminde veya doğumdan kısa bir süre sonra oluşan çeşitli belirtileri tanımlar.

Preeklampsi belirtileri

• Ani aşırı kilo artışı ve Şişlik ( ödem )
  • İdrarda protein ( proteinuri)
  • Yüksek kan basıncı ( hipertansiyon )
  • Reflekslerde artış ( hiperrefleksi )

Gebelikte tansiyon konusunda, herkeste görülmeyen diğer önemli belirtiler , kaburga kemiğinin altında sağ tarafta ağrı , baş ağrısı , görme bozukluğu .Bunların hepsi uyarıcı işaretlerdir.Özellikler hamilelik sırasında yüksek kan basıncı problemleriniz varsa bu belirtileri hemen doktorunuza bildirin.
Hamile kadınların çoğunda şişlik görülür , tek başına bacaklarda şişlik preeklampsiniz olduğu anlamına gelmez.Ayrıca preeklampsi olmadan da hamileyken yüksek tansiyon olması mümkündür.

Nedenleri

Preeklampsi ya da eklempsiye neyin neden olduğu kesin olarak bilinmemektedir.

Gebelikte Tansiyon; Preeklampsi görülme risk faktörleri

• Çoğunlukla bir kadının ilk hamileliğinde çıkar 35 yaş üstü kadınlarda yüksek kan basıncı ya da preeklampsi (gebelikte tansiyon) daha çok görülür.
  • Daha önce preeklampsi geçiren kadınlarda yenileme olasılığı normal hamilelere göre yüksektir.
  • Çoğul gebeliklerde
  • Kilolu anne adaylarında
  • Gebelikte tansiyon, gebelikten önce yüksek tansiyon olan anne adaylarında görülme olasılığı normalden fazladır.

Gebelikte tansiyon, tüp bebek, kadın hastalıkları, ilaç kullanım eğitimleri,  ve daha bir çok konuda hızlı ve doğru bilgi almak için Youtube sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Jinekoloji ve tüp bebek sayfalarımızdan merak ettiğiniz konulardaki makalelerimize ulaşabilirsiniz.