Yumurta Toplama

Yumurta toplama işlemi tüp bebek tedavisinde transfer öncesi neredeyse son aşamadır. Bu süreç öncesinde doktorun belirlediği dozda yumurtaların gelişmesi için belli bir süre bu ilaçlar kullanılır. Kadının rezervindeki yumurtalar istenen büyüklüğe ulaştıktan sonra yine doktorun belirlediği uygun dozda yumurtaların çatlamasına yardımcı iğne yapılır ve 34 ila 36 saat sonra yumurta toplama işlemi yapılır.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 463 görüntüleme

Yumurta toplama işlemi vajinal ultrasonografi yardımı ile uygulanan oldukça kolay, acısız ve kısa süren bir işlemdir.

Uygulama kadına jinekolojik muayene pozisyonunda yapılır. Muayene pozisyonu alan kadın üzeri steril örtü ile örtülür hijyen açısından vajen temizliği yapılarak kişinin acı hissetmesini engellemek adına lokal anestezi uygulanır. Uygulanan anestezinin ardından yumurtaların toplanmasında izlenmesi gereken yolu göstermek için ultrasonografi hazırlanır ve özel iğneler yardımı ile yumurtalıklara ulaşılır. Ulaşılan yumurtalıklardan özel aspiratörler ile alınan örnekler laboratuvara gönderilerek sağlıklı yumurta hücreleri tek tek ayıklanır ve uygun koşullarda muhafazası sağlanır.

Yumurta Toplama

Bir kadında sağ ve sol olmak üzere iki adet yumurtalık vardır ve her iki yumurtalıktan yumurta toplama işlemi yaklaşık olarak 15 ila 20 dakika arası sürmektedir. İşlem sonrasında özel dinlenme odalarında hastanın durumuna göre birkaç saatlik bir istirahatin ardından taburcu olabilmektedirler.

Bazı durumlarda hastalara lokal anestezi yetersiz gelebilir. Böyle durumlarda lokal anestezi yerine doktorun uygun gördüğü şekilde genel anestezide uygulanabilir. Bu sayede işlem sırasında yaşanacak zorluklarında önüne geçilmiş olacaktır.

Yumurta toplama işlemine aynı zamanda OPU işlemi de denilmektedir. Opu işleminde aspire edilen örnekler yani folikülün içeriği en hızlı şekilde laboratuvara ulaştırılmalıdır. Toplanan foliküller özel bir mikroskop yardımı ile incelenerek içinden yumurta hücreleri ayrılarak özel sıvı içine alınarak inkübatöre adı verilen özel yerlere kaldırılır. Yumurtaların muhafazası için kullanılan İnkübatör adındaki bu özel alanların, sıcaklığı 37 derece yani kadın rahmine benzeyen sıcaklıkta ve karbondioksit seyrini de sabit tutmaya yarar. Toplanan yumurtalar döllenmeye hazır hale gelene kadar doğal ortamına en yakın olan bu ortamlarda korunurlar.

Yumurta Toplama OPU İşlemi Sonrası

• Hasta durumuna göre değişse de çoğunlukla 1 saat sonrasında hastanın klinikten ayrıldıktan sonra o günü evde istirahat etmesi yeterli olacaktır.
  • Hasta anestezi etkisinde olacağından bir gün süreyle araba kullanmamaları gerekmektedir.
  • Herhangi bir acil ihtiyaç olmadıkça o gün ağır iş yapmamaları önerilir.
  • İşlem yapıldığı gün ağır spor ve egzersizden kaçınmaları gerekebilir.
  • Hastanın işlem günü sigara ve alkol kullanmamaya ya da en aza indirmelerinde fayda vardır.
  • Yeme-içmede herhangi bir sınır yoktur.
  • Hastalar işlemlemin ertesi günü banyo ihtiyacı ılık su ile yapabilirler.
  • Yumurta toplama işlemi yapıldığı gün hastaya cinsel ilişkiye önerilmez.
  • Hastalar herhangi bir ağrı hissetmeleri durumunda Parasetomol ve türevi ağrı kesici kullanabilirler.

Gebelik takibi, tüp bebek, kadın hastalıkları, ilaç kullanım eğitimleri,  ve daha bir çok konuda hızlı ve doğru bilgi almak için Youtube sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Jinekoloji ve tüp bebek sayfalarımızdan merak ettiğiniz konulardaki makalelerimize ulaşabilirsiniz.