Tüp Bebek Tedavisinde IMSI

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5269 görüntüleme

Tüp Bebek Tedavisinde IMSI Nedir?

Sperm kalitesi güzel olduğu zaman mikroenjeksiyon (ICSI) için en iyi spermi seçmek çoğu zaman problem değildir. Özellikle terartospermi dediğimiz yani spermin baş şekli bozukluğu olduğu durumlarda ICSI yapmak zorlaşır. Yapılan araştırmalar göstermiştir ki sperm şekil bozukluğu gebelik oranını azaltmakta. Bazen spermlerde çift kafa veya çok iri baş veya çift kuyruklu olabilirler, bunları embriyologlar standart bir mikroskopta çok rahatlıkla saptayabilirler. Bunun dışında spermin baş kısmında vakuol dediğimiz baloncuklar olabilir ve direk döllenmeyi etkilediği gibi embriyo gelişimini de etkiler.

Spermlerdeki vakuoller standart mikroenjeksiyon mikroskobundaki 300 kat büyütmeyle saptanmazlar. Yaklaşık 14 yıl kadar önce İsrailli bilim adamı Bartoov özel bir mercek ve bilgisayar programı geliştirerek spermleri 2500 ile 6000 kat daha fazla büyüterek gözlemlemiş ve sperm başında vakuol olmadığında gebelik sonuçlarının daha iyi olduğunu iddia etmiştir. Intra Cytoplasmic Magnified Sperm Injection yani IMSI adı verilen bu yöntem son zamanlarda oldukça popüler laboratuar tekniğidir.  Spermler daha fazla büyütülerek bakıldığı için spermin organel dediğimiz ufak parçacıklarının da değerlendirilmesi mümkün olmuştur.

Gebelik Oranlarını Artırabilmek İçin Rutin IMSI Uygulanması Gerekir mi?

IMSI’nin uzun süreli klinik kullanımı artık gerçekten IMSI tekniğinin kullanılmasının genel tüp bebek tedavisine giden hasta grubunda işe yarayıp yaramayacağı başka bir değişle gebelik oranlarını artırabilmek için rutin IMSI uygulanması gerekir mi sorusudur. Günümüze kadar yapılan laboratuar çalışmalarında IMSI kullanılmasının klinik gebelik oranlarını ilk defa tüp bebek uygulanan hastalarda değiştirmediğini ancak tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı olan olgularda gebelik oranlarını artırma yöneninde etkisi olduğudur. İşin ilgin yanı TESE dediğimiz yani spermlerin cerrahi yöntemlerle elde edildiği azoospermi olgularında IMSI’nin fazla etkili olmadığıdır. Burada bir kez daha önemli olan spermin şeklinin değil genetik yapısının düzgün olduğudur ki; şekil ile genetik yapı arasında %100 bağlantı yoktur.

Teknolojinin ilerlemesi laboratur ekipmanlarında artık standardizasyon yarattığı gibi ulaşılabilir olmasını da kolaylaştırmıştır. Sonuçta basit bir montaj ve software ilavesiyle kurulabilecek IMSI sistemi tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı olan hastalarımızda kullanılması ön plana çıkmaktadır. Biz hekimler için de önemi yıllarca yumurta üzerinde durduğumuz tüp bebek tedavisinde artık erkek faktörü olarak sperm morfolojisine de dikkat etmemiz gerektiğidir.

IMSI, Gebelik takibi, tüp bebek, kadın hastalıkları, ilaç kullanım eğitimleri,  ve daha bir çok konuda hızlı ve doğru bilgi almak için Youtube sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Jinekoloji ve tüp bebek sayfalarımızdan merak ettiğiniz konulardaki makalelerimize ulaşabilirsiniz.