Laparoskopi Nedir?

Hastaların göbek bölgesinden belirli delikler açılarak girilen ve optik cihaza görüntü yansıtılan, karın içerisindeki organların daha iyi görülebilmesi için karbondioksit gazı verilen, tanı ve tedaviye yardımcı olan cerrahi işlemdir. Son yıllarda kadına ait kısırlık sayısı artmış ve laparoskopi yardımı ile tanı ve tedavi kolaylıkla yapılabilmiştir.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5309 görüntüleme
laparoskopi

Aşırı zayıf ya da aşırı kilolu hastalara uygulanamayan, yoğun akciğer hastalığı, yoğun kalp hastalığı olan bireylere uygulanamayacak bir işlemdir. İşlemde monitöre görüntünün yansıyabilmesi adına vücuda karbondioksit gazı verilmektedir. Şayet anatomik anlamda bir engel teşkil edilmiyorsa tanı ya da tedavi başarıyla gerçekleşip, kısa zamanda sonuca ulaşılacaktır. Burada kararı tüm bu değerlendirmelere göre jinekologlar vereceklerdir.

Laparoskopi ne zaman uygulanır?

Laparoskopi yalnızca kadın doğum branşınca uygulanan bir metot değildir. Ancak en çok kadın doğum problemlerinde tercih edilmektedir. Jinekoloji alanında kadının kısırlık nedenini saptamak, kısırlık nedenini tedavi etmek, rahim içi sıkıntılara ulaşmak, bunları tedavi edebilmek, hatta rahmin alınması, kanser tedavilerinde de başarılı sonuçlar açığa çıkarabilen bir yöntemdir. Kadın doğum hastaları içerisinde en fazla infertilite sorunlarının tespitinde kullanılmaktadır. Endometriozis yumurtalık problemlerine bağlı kısırlıklar, rahim içi yapışıklık, miyomlar, dış gebelik gibi konulara oldukça hakim tanı ve tedavi metodudur.

Laparoskopi nasıl uygulanır?

Ameliyathane koşullarına ihtiyaç olacaktır. Hastalarda, belirlenen günde genel anestezi ile vücut uyuşukluğu sağlandıktan sonra göbek kenarından yeterli sayıda minik kesi açılacaktır. Tanısal anlamda laparoskopi, genellikle daha kısa süren ortalama 20 dakikada sonuç alınabilen işlemleri içerir. Tedavi maksatlı laparoskopide ek aparatlar devreye girecek olup, işlem yapılacak konuya göre uzayacaktır. Kadına ait miyom varlığında süre ortalama olarak 45 dakika kadar olabilecekken, rahmin tümden alınması gereken durum söz konusu ise 2,5 saate kadar uzayabilecektir.

Laparoskopi uygulaması sadece bir kere ile sınırlı kalmayabilir. İnfertilite problemlerinde laparoskopi uygulaması kimi zaman birkaç kere uygulanabilen yöntem halini alabilir.

Laparoskopi ile kadın göbeğinden açılacak 3 ila 5 mm. kesi ile cerrahi alet karın iç bölgesini aydınlatarak, rahim ile yumurtalıkların daha iyi gözlemlenmesini sağlayacaktır. 10 kata kadar büyüyecek karın içi organlarda fikir edinmek daha kolaydır. Burada başkalaşan yapılar, miyomlar, endometriozis, kistler, kanserli yapılar tespit edilebilinerek tanı ile aynı anda tedaviye olanak sağlanabilecektir. Kamerada yansıyan görüntü ile oluşumların tespiti kolay olacağı için hastaları daha az yoran ve hekimleri daha az yoran cerrahi işlem gerçekleşmiş olacaktır.

Laparoskopi hangi sağlık problemlerinde tercih edilir?

• Cerrahi işlemlerin onkolojik türlerinde
  • Dış gebelik mevcutsa
  • Rahmin alınması gerekiyorsa
  • Endometriozis varlığında
  • Tüplerde meydana gelmiş sıkıntıların tanısı ve tedavisinde
  • Tüplerin bağlanması gerekli olduğu düşünülüyorsa
  • Karın iç kısmında yapışıklıklar söz konusu ise
  • Miyom, polip gibi oluşumların tespiti ile alınması gerekliliğinde
  • Pelvikte abse durumu mevcutsa düşünülebilir.

Kimlere uygulanması sakıncalıdır?

• Aşırı zayıf hastalarda verilecek gaz kötü etki yaratabilir ve çok zayıf hastalara uygun görülmeyebilir.
  • Aşırı kilolu olan hastalarda gaz kötü etki yaratabilir ve bu açıdan yüksek kilodaki kişilere uygulanması düşünülmeyecektir.
  • Kronik akciğer rahatsızlığı yaşayan kişilere laparoskopik teknik ile cerrahi işlem yapılamayacaktır.
  • Belirli kalp hastalığı grubunu yaşayan hastalara laparoskopi ile cerrahi işlem uygulanması doğru olmayacaktır