İmmünolojik İnfertilite

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5390 görüntüleme

İmmünolojik İnfertiliteyi Teşhis Etmek

Bağışıklık Sistemi  bozukluğu yani İmmünolojik bazı faktörler, bir kadının sağlıklı hamilelik sürecini etkileyebilir.

Stres ve beslenme faktörleri, annenin gebeliğe karşı bağışıklık sisteminin olumsuz etkileyebilmektedir.

Bağışıklık sisteminin bozulmasında bazen olumsuzluklara neden olmaktadır. Düşüklerde bu olumsuz durumlardan biridir.

Bağışıklık sistemine bağlı düşükler nasıl önlenir?

Öncelikle düşük nedeninin genetik sorundan kaynaklanmadığından emin olunmalı. Düşüğe neden olarak genetik bir sorun saptanmadığı durumlarda altta yatan bir bağışıklık sistemi bozukluğu söz konusu olabilir. Bu durumun tespiti içinde bağışıklık sistemi testi yapılması gerekmektedir.

Test sonrasında düşüğe neden olan sorunun muhtemel kaynağı belirlenerek, düzeltmeye yarayan tedaviler uygulanmalıdır. Düşüklerin en muhtemel nedenlerinden biri olarak bağışıklık sistemine bozuklukları yer almaktadır.

Bağışıklık sistemi sorunu olan gebelerde; sistem rahme yerleşmeye çalışan embriyoya yabancı bir madde gibi algılayarak saldıracaktır. Tutunup gelişmeye çalışan embriyoda bu durumdan kötü etkilenerek düşükle sonuçlanabilmektedir.

Bağışıklık sisteminde bozukluğunun bir sonucu olarak düşük yaşamış kadınlara bazı tedaviler uygulanır. Sistemin embriyoya karşı saldırıya geçmesini engellemek için bu süreçte bazı ilaçlarla birlikte diyet programları önerilir.

Kaliteli embriyolarla hamile kalmış, genetik yönden normal bir fetüsün düşükle sonlandığı. ya da sebepsiz yere her şey yolunda giderken kalp atışı tespit edildikten sonra düşük yaşayan kişilerin immün sistemi mutlaka incelenmelidir. Bu sorunu yaşayan hastaların ailesinde oto-immün hastalık hikayesi var ise durumları mutlaka doktorlarına bildirmelidir.

Sağlıklı gebelik ile bağışıklık sisteminin birbiriyle etkileşim içerisinde olduğunu unutulmamalıdır. Bağışıklık sistemi düzensizliği ya da bozukluğu yaşayan birçok kadının, sürekli düşük yaptığı artık bilinmektedir. Ya da tüp bebek denemelerinin başarısızlıkla sonuçlandığını tespit edilmektedir.

Bu soruna engel olmak için uzmanlar bazı yöntemler geliştirmişlerdir. Uygulanan yöntemler sayesinde gebelikte yabancı genler yani embriyo, bağışıklık sistemindeki hücreler tarafından görülmez hale getirilebiliyor. Böylece sistem embriyoya saldıramıyor. Tıpta bu duruma, bağışıklığın toleransı deniliyor. Annenin vücudu uygulana tedavi sayesinde bu durumu tolere ettiği için dokuz ay sonra bebek, sağlıklı olarak dünyaya geliyor. Her tedavide olduğu gibi bu tedavide de başarısızlıklar olabilmektedir. Toleransta oluşacak bir problem, düşüğe ya da tüp bebek tedavisinde başarısızlıklara neden olabiliyor.

İntralipid Tedavisi

Bağışıklık sistemi bozuklukları olan kadınlara Amerikalı bilim kadınının geliştirdiği intralipid tedavisinin uygulandığında başarılı olduğu görüldü.

Bu yöntemde uygulanan, serum tedavisi bağışıklık sistemini dengeliyor ve düzenliyor.

Serum, gebelik başladığında ya da tüp bebek tedavisinde embriyoyu transfer edildiği günden bebeğin kalp atışınının duyulduğu zamana kadar uygulanmaktadır.
özellikle tekrarlayan tüp bebek başarısızlıklarında ve düşüklerle uygulanan bu önlem sayesinde sağlıklı doğum oranı artmaktadır. Ayrıca uygulanan bu tedavinin tespit edilen hiçbir yan etkisi bulunmamaktadır. Tek sorun serum içeriğinde soya ve yumurta olduğu için bu besinlere karşı alerjisi olan hastalara uygulanamamasıdır.

Bağışıklık sistemi, tüp bebek, kadın hastalıkları, ilaç kullanım eğitimleri,  ve daha bir çok konuda hızlı ve doğru bilgi almak için Youtube sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Jinekoloji ve tüp bebek sayfalarımızdan merak ettiğiniz konulardaki makalelerimize ulaşabilirsiniz.