Erken Doğum

40 hafta süren gebelik sürecinin çeşitli nedenlerden dolayı hamilelikte erken doğum ile sonuçlandığı durumlar yaşanabiliyor. Bebeğin sağlığını riske atabilen erken doğumu önlemenin yolu ise hamileliğin ilk günlerinden itibaren düzenli sağlık kontrollerini aksatmamaktan geçiyor.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5062 görüntüleme

Kasılmaları göz ardı etmeyin

Anne karnındaki bebeğin hamileliğin 36. Haftası dolmadan dünyaya gelmesi erken doğum olarak tanımlanmaktadır. Erken dönem bebek kayıplarında birinci sırada yer alan erken doğum, gebeliklerin yüzde 8’inde yaşanmaktadır. Akciğerleri tam gelişmeyen erken doğan bebeklerde görme ya da işitme problemi görülme ihtimali ne yazık ki daha yüksektir. Bu yüzden her anne adayının hamilelikte erken doğum belirtileri hakkında bilgi sahibi olması ve belirtilere karşı duyarlı olması önemlidir. Saatte en az 4 kez gerçekleşen kasılmalar erken doğumun en önemli belirtileri arasındadır. Çoğu kez ağrıların eşlik ettiği kasılmalar ağrısız da meydana gelebilmektedir. Bununla birlikte;

• Vajinal kanama veya akıntıların çoğalması
  • Rahimde gerilme hissi
  • Vajinadan aniden bol miktarda sıvı boşalması
  • Adet sancısına benzer kramp tarzında ağrılar
  • Belirgin bel ağrısı

Düşük yaptıysanız riskiniz daha fazla

Bir veya birden fazla erken doğum yapan, erken doğum riskiyle ilgili tedavi gören ya da tekrarlayan düşük yapan anne adaylarının riski ne yazık ki daha fazladır. Bunun yanında;

• Rahim ağzı problemleri.
  • Çoğul gebelik.
  • Fetüs sıvısının normalden fazla olması.
  • Plasentanın doğum kanalını kapatması,
  • Vajinal enfeksiyonlar.
  • Kısa sürede aşırı kilo kaybedilmesi.
  • 18 yaşın altında 40 yaşın üstündeki anne adaylarının erken doğum yapma oranı yüksektir. Aynı zamanda değiştirilebilir durumlar da bulunmaktadır.

Sigara ve alkol tüketilmemesi, ilaç alımlarında doktora başvurulması, uygun egzersizlerin düzenli olarak gerçekleştirilmesi, bulaşıcı hastalıklara karşı tedbirli davranılması erken doğum riskini azaltır.

Hamilelikte Erken Doğum; Düzenli takip programını aksatmayın

Gebeliğin ilk günlerinden itibaren düzenli takip ve doktor kontrolü erken doğum riskini azaltmaktadır. Erken doğum risk grubunda bulunan anne adaylarının tahmin, tedavi ve korunma programı altında takibi gereklidir. Erken doğum teşhisini koyabilmek için ilk adım doktor muayenesidir. Alınacak sıvı örnekleri, rahim ağzı uzunluğunun ölçülmesi, aynı zamanda rahim ağzının belli bir seviyenin üzerinde açılması gibi bulgularla yapılacak bazı testler erken doğum tanısı için sıklıkla yeterli olabilmektedir.

Yenidoğan yoğun bakım ünitesi olan merkezleri tercih edin

Uygun şartlarda hamilelikte erken doğumu durdurarak bebeğin anne karnında büyümesi için zaman kazanmak mümkündür. Erken doğumu engellemede başarı teşhis ve tedavinin erken başlamasıyla doğrudan ilgilidir. Kasılmaların giderilmesi için damar yolu ile sıvı takviyesi yapılmaktadır. Bu müdahalenin yeterli olmadığı durumlarda erken doğumu durdurucu tokoliz denilen ilaç tedavileriyle, kasılmaları durdurmaya yönelik farklı ilaçlar kullanılmaktadır. Tokoliz tedavisinde kullanılan ilaçların anne üzerinde yan etkileri bulunabilir. Bu nedenle hastanede doktor gözetiminde yapılması gerekmektedir. Doğumun gerçekleştiği hastanede yeni doğan yoğun bakım ünitesi olmadığı durumlarda, gerektiğinde bebeğin yoğun bakım ünitesi bulunan başka bir hastaneye sevki söz konusu olabilmektedir.

Hamilelikte erken doğum, tüp bebek, kadın hastalıkları, ilaç kullanım eğitimleri,  ve daha bir çok konuda hızlı ve doğru bilgi almak için Youtube sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Jinekoloji ve tüp bebek sayfalarımızdan merak ettiğiniz konulardaki makalelerimize ulaşabilirsiniz.