Embriyo Transferi Nedir?

Tüp bebek tedavisinde başarı oranını önemli derecede etkileyen birçok faktör söz konusudur. Bu faktörlerin en önemlilerimden biride embriyo transferi ve işlem sürecidir. Başarılı geçen embriyo transferi aşamasından ve elde edilen embriyonun sağlıklı gelişebileceği bir ortam oluşturulduktan sonra tüp bebek tedavisinde istenen başarının elde edilmesi oldukça yüksek bir olasılıktır.

Prof. Dr. Ulun ULUĞ tarafından yazıldı. 0 yorum 5275 görüntüleme

Embriyo transferi nedir?

Tüp bebek tedavisinin son işlem aşamasıdır. Bu nedenle de embriyo transferi için başarı oranını ciddi derecede yükselten etken olduğunu söylemek mümkün. Bu olasılık düşünüldüğünde de çiftler tüp bebek tedavisine başlamadan önce işlem için tercih edecekleri merkezin başarı oranını, doktorun tecrübesini ve sağlıklı doğum oranını çok iyi araştırarak seçim yapmalıdır.

Embriyo transferi

Embriyo transferi öncesi

Embriyo transferi öncesinde de tedaviyi uygulayan ekip bir takı hazırlıklar yapmalıdır. Örneğin; embriyo transferinin rahat ve kolay yapılabilmesi için gerekli olan katater gibi aletlerin hazırlanması gibi. Seçilecek aletlerin kadın rahmine en uygun olanının belirlenmesi ön hazırlıklar arasında yer alır.

Embriyo transferinin yapılacağı günün sabahı son kontrolleri yapılıp içlerinden en iyi ve sağlıklı olan embriyolar seçilir.

Daha sonra seçilen embriyolar transfer edilmek üzere embriyolog tarafından kateter adı verilen alet içinde işlemi yapacak olan hekime teslim edilir. Transfer hekim tarafından karından yapılan ultrason yardımıyla embriyolar rahim içine bırakılarak yapılır.

Embriyo transfer işlemi ağrısız bir işlemdir ve hastanın özel bir durumu yoksa anestezi gerektirmez. İşlem yaklaşık olarak 5- 10 dakika kadar kısa bir sürede bitirilmektedir.

İşlem sonrasında embriyonun kolay tutunup gelişmesini sağlamak için rahim içini destekleyici enjeksiyon veya fitil şeklinde hormon ilaçlarına başlanır. Gebelik elde edildiği takdirde hormon desteği gebeliğin 10.haftasına kadar devam eder.

Embriyo transferinden yaklaşık 12 gün sonra kanda gebelik testi yapılır ve eğer gebelik oluşmadı ise tedaviye son verilir.

Embriyo transferi

Embriyo transferi Tüp bebek tedavi ( IVF ) yönteminin gebelik testi öncesinde yapılan en son aşamadır.

Sperm ve yumurtanın döllenmesi sonucunda embriyo elde edilir. Oluşan embriyolar içerisinden seçilen en kaliteli 1- 2 embriyo anne rahminin içine bırakılır gebelik oluşması beklenir.

Embriyo transferinin ne zaman yapılacağına kadının yaşı, tedavi süreci, elde edilen embriyoların sayı ve kalitesi gibi birçok neden değerlendirilerek karar verilir.

Embriyo transferi işlemi herhangi bir olumsuz durum yok ise yumurta toplandıktan sonra genellikle 2- 3. Ya da 5. gün yapılmaktadır.

Embriyo transferi ağrısız olduğu için anestezi gerektirmeyen kolay ve çok kısa süren bir işlemdir.

Transfer işlemi karından yapılan ultrason ile yapılmaktadır. İşlem sırasında kadının idrar torbasının dolu olması istenir. Bu nedenle işlem için gediğinizde sıkışık olmanız gerekir. Transfer sırasında ultrason kullanılma nedeni kateterin rahim içerisine izleyeceği yolu kolayca bulmayı sağlamaktadır.

İşleme başlamadan önce doktor önce vajinal bir alet (spekulum) ile serviks olarak adlandırılan rahim girişini kontrol eder. Doaha sonra bu bölgeyi ılık bir sıvı ile temizler.

Bu sırada embriyolog laboratuvarda seçilen embriyolar tranfer için hazır hale getirilir. Embriyolar enjektöre bağlı olan silikondan yapılmış yumuşak, uzun-ince bir katater içerisine çekilir. Hazırlanan katater içindeki embriyolar doktor tarafından serviksten geçirerek, rahim boşluğuna bırakılır. Böylece embriyo transferi işlemi tamamlanmış olur.

İşleme başlamadan önce embriyoloğunuz size embriyolarınızın durumu hakkında detaylı bilgilendirme yapar ve eğer dilerseniz size resmini de verebilirler.

Transferden sonra hasta 15- 20 dakika dinlendirilerek üzere odasına alınır ve orada 1- 2 saat dinlenmesi istenir.

Dikkat edilmesi gereken durumlar ve sonraki süreç hemşireler tarafından anlatıldıktan sonra hasta taburcu edilir. Böylelikle tüp bebek tedaviside sonlanmış olur.

Bundan sonra gebelik testinin gününe kadar yani 12. Güne kadar beklenir. Sonuç pozitif ise devam eden süreçte ne yapılacağı değerlendirilir.

Embriyo transferi sonrasında merak edilen bazı konular şu şekildedir;

Transferden sonra cinsel ilişki yasak mı?

Uzmanlar tarafından embriyo transferinden sonra cinsel ilişkinin kadın açısından bazı riskler oluşturabileceğini düşünmektedirler.

Bunlardan en önemlisi büyümüş olan yumurtalıkları cinsel ilişki esnasında yırtılma riski olmasıdır. Eğer böyle bir sonuç ortaya çıkarsa kadında şiddetli ağrıya ve hatta önemli ölçüde karın içi kanamalara neden olabilir. Bu nedenle doktorunuz uygun görmediği taktirde tedavi sırasında ve sonrasında belli bir süre cinsel ilişkiden kaçınılmalıdır.

Transferden sonrası spor, egzersiz yapılabilir mi?

Transfer sonrasında özellikle ağır ve hızlı tempoda yapılan sporların tutunmaya çalışan embriyoyu engelleyebileceği düşünülmektedir. Ayrıca yapılan ağır egzersizlerin ortalama vücut ısısını yükselttiği için vücut ısısındaki artış embriyonun tutunup gelişmesinde olumsuz rol oynayacağı düşünülmektedir. Her ne kadar bu konu ile ilgili bilimsel bir kanıt olmasa da uzmanlar önlem amaçlı transfer sonrası ağır egzersiz önermemektedirler.

Genelde günde 30 dakikaya geçmeyecek şekilde yürüyüş gibi hafif egzersizler yapılmasında da herhangibir sakınca görmemektedirler.

Transferden sonra beslenme nasıl olmalı?

Sadece embriyo transferi sonrasında değil özellikle Tüp bebek tedavisi öncesi ve sonrasında da kişiler beslenmelerine dikkat etmelidirler.

Sağlıklı bir vücut sağlıklı vücutta sağlıklı bir bebek gelişeceği unutulmamalıdır. Tedaviye başlamadan öncede transfer sonrası doktorunuzun önerdiği beslenme listesi verilecektir ve mümkün olduğunda bu doğrultuda beslenmeniz istenecektir.

Bu süreçte takviye olarak folik asit ve vitaminlerle de ayrıca beslenme desteklenecektir.

Transferden sonra günlük hayata ne zaman geçilir?

Transfer sonrası birçok hasta rahatça günlük hayatına dönebilir bunda herhangi bir kısıtlama yoktur. Transfer sonrasında 1- 2 saat dinlenmenin haricinde aşırı ağır iş, spor ve stresten kaçınarak hayatınıza devam edebilirsiniz.

Bu aşamada gebeliği olumsuz etkileyecek en önemli durum stres olmaktadır. Bu nedenle de stresten kesinlikle uzak durmanız gerekmektedir.

Eğer iş hayatınızda, sosyal çevrenizde sizde strese neden olabilecek durumlar olacağını düşünürseniz bir süre bu ortamlardan uzak durmanızda fayda olacaktır. Çünkü stres bebek için tamamen olumsuz bir etkendir. Dilerseniz bu noktada psikolojik destek alarak olumsuzlukları ortadan kaldırabilirsiniz.

Kısacası embriyo transferinden sonra hastalar çok stresli bir ortam olmadığı normal hayata dönebilirler. Ayrıca sağlığa zarar verebilecek kimyasallara maruz kalınmadığı sürece iş ve günlük hayata geri dönmeleri herhangi bir sakınca yoktur. Aksine eğer iş ve sosyal hayatlarında herhangi bir stres söz konusu değil ise pozitif sonuçlara bile ortaya çıkarabilmektedir.

Gebelik takibi, tüp bebek, kadın hastalıkları, ilaç kullanım eğitimleri,  ve daha bir çok konuda hızlı ve doğru bilgi almak için Youtube sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Jinekoloji ve tüp bebek sayfalarımızdan merak ettiğiniz konulardaki makalelerimize ulaşabilirsiniz.